Monday 10 October 2011

PESANAN PADA PELAKUN-PELAKUN BARU DAN PELAKUN-PELAKUN EKSTRA DARI PENULIS KECIL.

Industi hiburan seperti penerbitan drama tv dan filem semakin berkembang pesat dari masa kemasa. Ini bermakna peluang bagi mereka yang mencari rezeki dalam bidang lakunan semakin bertambah. Namun begitu keinginan menjadi pelakun terkenal jugak makin bertambah ramai dikalangan remaja. Itu satu perkembangan yang positif oleh para muda-mudi dizaman ini. Tidaklah menjadi bahan umpatan dan pandangan negatif oleh sesetengah pihak. Dan sebagai penulis aku menyambut baik hasrat para talent yang mempunyai matlamat hidup seperti itu.

Namun untuk menjadi pelakun yang terkenal dan hebat bukannya mudah. Mereka terpaksa bersaing sesama sendiri untuk mendapatkan tawaran berlakun. Ini menyebabkan ada yang sanggup mengenepikan harga diri dan maruah diri demi ubtuk mendapatkan job. Dalam masalah ini, aku tak dapat memberikan apa-apa komen kerana itu terletaklah pada yang empunya diri. Tapi apa yang aku nampak dari kaca mata aku sendiri dan dari sudut pandangan aku sendiri...ramai daripada talent-talent yang tidak cukup dengan persediaan masing-masing dalam menghadapi kerenah bidang lakunan ni. Contohnya...ada rupa tapi tak ada ilmu dan pengalaman. Ada ilmu dan pengalaman tapi rupa pulak kurang dan tak menarik. Jadi macam mana nak maju melangkah. Jawapannya...duduklah ditakok lama. Jadilah pelakun ekstra sampai ke tua. ( Maaf kerana pedasnya ayat ni tapi itulah kenyataan ).

Disini aku ingin berikan saranan dan pandangan bagaimana mahu bergerak maju dalam bidang lakunan ni. Bagi yang rupanya kurang menarik tu...kalau perempuan tu pandai-pandailah make-up bagi cantik. Kalau gemuk tu pandai-pandailah kuruskan badan. Rajin-rajinlah pergi Spa kalau berkemampuan. Kalau lelaki pulak...kalau rupa kurang menarik atau tak hensem tu...pandai-pandailah rawat muka tu bagi nampak hensem. Contohnya cuci muka dengan pencuci muka bagi muka tu nampak bersih. Tapi muka lelaki ni kalau dah tak hensem nak buat macam mana...terpaksalah terima hakikat. Tapi kita boleh cuba perbaiki benda lain. Rajin-rajin pergi gym. Biar badan yang kurus-kering macam lidi nampak tegap macam pelakun hindustan. Badan yang gemuk macam badak tu jadi macam badan ahli bena badan. Barulah pengarah atau penerbit tenguk terbukak biji mata mereka. Itulah namanya penampilan diri.

Ilmu berlakun nak kena ada dalam setiap orang yang ingin menjadi pelakun. Bila ilmu berlakun tak ada
...lakunannya nampak tak mantap walaupun dia buat yang terbaik pada pandangan matanya sendiri. Pergilah kursus dimana-mana bengkel. Finaspun ada buat. Siap diakui lagi tu oleh semua pihak dalam industri seni ni. Bengke-bengkel persendirian lainpun tak pe...janji ada belajar berlakun. Ilmu seni bela diripun nak kena ada jugak sikit-sikit. Taklah bila berlakun scene fighting...tendang paras pinggang, pergerakan dalam pertarungan nampak kaku dan tak mantap. Ini selalu berlaku pada pelakun perempuan. Bukak langkah silat macam bukak langkah 'cat walk'. Jadi, pandai-pandailah cari ilmu-ilmu tu.

Pengalaman berlakun terutamanya watak berdialog kena ada dan sentiasa kena cari atau dapatkan watak tu. Takut nanti rupa ada...ilmu berlakun bukan main banyak...tapi bila kena berdialog depan kamera mulalah tak ingat skriplah, tak boleh nak berlakun dengan santailah dan bermacam-macam lagilah. Kata orang kena 'badi kamera'.

'Kabel' merupakan perkara penting dalam dunia dan industri ni. Semakin besar kabel yang anda semua ada semakin besarlah peluang yang anda dapat. Macam aku jugak, kalau tak ada kabel dengan penerbit...
alamatnya jadi penulis skrip untuk diri sendirilah jawabnya. Tulis-tulis simpan...tulis-tulis simpan. Begitu jugak dengan penerbit. Kalau tak de kabel dengan setesen tv, Finas dan sebagainya...jawabnya terbit untuk tatapan sendirilah sajalah. Jadi...kabel tu memang sangat penting. Apa makna kabel tu?...faham-faham sendiri sudahlah. Pada yang pernah membaca status aku dalam fb aku yang dulu-dulu tu...tentu faham apa maksud aku. Macam mana nak cari kabel tu?. Pandai-pandai koranglah macam mana caranya. Jangan pandang remeh tau.  

Jadi kesimpulannya semua 4 perkara tu nak kena ada dalam diri. barulah boleh pergi jauh. Setidak-tidaknya dari pelakun ekstra seumur hidup dapatlah naik taraf ke pelakun pembantu.Maaflah agak pedas sikit pandangan dari aku ni tapi jujur dan ikhlas untuk melihat kemajuan dalam diri anda semua.

No comments:

Post a Comment